viernes, abril 18, 2008

Stephen Dwoskin - Dyn Amo

La película Dyn Amo, el más hipnótico de sus largometrajes consigue un premio en el festival de Toulon en el año 1972 gracias a las mujeres, desamparadas por la apatía de los hombres. En el miserable decorado de un local de strip-tease, inmóviles en posición de voyeurs, cinco hombres se divierten a costa de tres jóvenes en una mezcla de ingenuidad y de aburrimiento, hasta que la cámara arranca de la última bailarina los signos implorantes de "sálvese quien pueda". Inolvidable es la expresión de su rostro que se agrieta al ritmo de una musiquilla persistente compuesta por el genial Gavin Bryars. En el cine de Dwoskin, la comunicación se convierte en una experiencia psíquica. (Maureen Loiret, Cahiers du Cinéma, Junio 2004)

DYN AMO explores aspects of women's slavery, a slavery that involves them in acting out fantasies that have lost whatever social value they had long ago .... DYN AMO may be partially the tale of the creation that runs away with the creator. But it is also revolutionary to the extent that Dwoskin shows these false roles to be escapable. ... And the women in the film remain, despite an environment of which the best that can be said is that it is a parody of itself, despite their acute identity distortion, aware, if not of an alternative, at least of the desperate need for one ... - (Verina Glaessner, Time Out, London)

Dyn Amo is a 'drama' exploring the distinction of a person's self and his/her projection of that self to others; and it is a 'horror movie' tragically suggesting how a projection can become more substantial than the self behind it. Its subjects are role-playing (especially sexual role-playing) and the masochism of playing a role that conforms to others' exploitative interests. - (Stephen Dwoskin)


(Imágenes obtenidas de la edición en DVD conjunta de Re:voir y Lux)
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